Den milda vintern gör att vi kan fortsätta våra arbeten på flera fronter längs med Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. En synnerligen produktiv månad kan läggas till handlingarna.
Signalgänget arbetat i utkanten av Hultsfred med kabelgrävning för den nya vägskyddsanläggningen vid Kloster och förberedelser för ett nytt signalställverk till Hultsfreds driftplats. I Västervik har det arbetats med den kur som kommer att inhysa själva anläggningen vid Kloster. Även signalkiosken med det blivande ställverket till Hultsfred, som blir ett reläställverk typ Cst, har det arbetats med i Västervik. Den har fått sina gamla komponenter urtagna, kioskens väggar har målats och nya komponenter har monterats in.
Ett gäng har arbetat med röjning av större träd mellan Kloster och Silverån, dessutom har ett tjugotal lass med sliprar har körts till Hjorteds hållplats för vidare transport till destruktion. I verkstadsvärmen i Västervik har arbetet fortsatt med att plocka ihop motorn på YBo5p 900 samt montera kardaner och växellådor på YBo5p 893.
Vi vill också passa på att göra lite reklam för flera arrangemang och utbildningar under våren:
Studiebesök på Roslagbanan 11/3: Mer information här
Utfärd på temat järnvägsarkeologi 22/4: Mer information här
Utfärd i Hugo Hammarskjölds fotspår 13/5: Mer information här
Har du någon gång funderat på att bli konduktör, nu finns chansen: Konduktörsutbildningar under våren 2023
Häng med på ett bildspel från verksamheten under januari och början av februari: