×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

På höstarna går verksamheten ner lite, åtminstone kan man tro det, men det har varit full fart i verkstäderna, på banan och en hel del olika charter- och utflyktståg har körts. Innan vi berättar mer om det vill vi passa på att göra lite reklam för kommande händelser längs med Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik.

November och december bjuder vi på både tomtetåg och julmarknadståg, läs mer på hemsidan, www.smalsparet.se

Men nu till vad som hänt de senaste månaderna, häng med på ett bildsvep från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Vi börjar på bangården i Västervik, där bangårdsombyggnaden för att spåransluta den nya vagnhallen har pågått under hela hösten.

Vagnhallens blivande spår 1 ligger ganska tajt mot vändskivekransen, så tajt att en bit av vändskivekransen fick bilas bort för att spåret ska få plats.

 

Spårläggning pågår, här har tidigare spår tagits bort, marken jämnats till och makadamiserats. Mitt i bild ska det bli en ny växel där rakspåret leder till det mellersta spåret i vagnhallen och avvikande spår leder till vändskivan via ett spårkors.

 

Växeln är nästan färdigbyggd, det återstår montering av växelstag. Av utrymmesskäl läggs omläggningsanordningen parallellt med spåret. 

 

Z4p 264 och lilla kranvagnen blev de första fordonen på spåret efter makadamisering och riktning. Återstår spårläggning in i vagnhallen, men det kommer i nästa steg.

 

En bild genom förarhyttens fönster på Z4p 261 visar hur den nya bangårdslayouten växer fram. Till höger ligger spårspann ovanpå varandra som ska lyftas tillbaka och på dess plats ska vagnhallens blivande spår 3 byggas upp. Tack till Johan, Stefan, Peter, Daniel m.fl vars insatser varit avgörande för att få framdrift i arbetet. Vi vill också passa på och tacka Riksantikvarieämbetet, som bidragit med 160 000 kronor till ombyggnaden.

 

Inne i verkstaden har vi gjort sedvanliga översyner på rälsbussfordonen och parallellt har vi arbetat vidare med renoveringen av YBo5p 893. Här byter Rasmus och Andreas växellådsolja på YBo5p 888. 

 

Ena förarhytten i YBo5p 897 städas efter att verkstadsarbete utförts i vagnen.

 

Per arbetar med värmepannan i YBo5p 883. De flesta av våra rälsbussar har värmepannor för att kunna hålla värmen vintertid i de tåg vi kör. De gamla pannorna från Autocalor har på två rälsbussar bytts ut till moderna värmepannor av Stroco-typ.

 

Vårt renoveringsobjekt, rälsbussen YBo5p 893 närmar sig färdigställande. Den 14 oktober gjordes en mindre provkörning på bangården i Västervik och samband med det var det dags att tanka fordonet för första gången på många år.

2002 ställdes rälsbussen av efter fel på en växellåda samt hårt slitna boggier och hjul. 2020 togs rälsbussen in i verkstaden och renoveringen kunde börja.  3 år och 1,5 miljoner kronor senare har vi nått målet, rälsbussen YBo5p 893 går för egen maskin igen. Nu väntar en del ytterligare arbeten och flera provkörningar innan fordonet kan tas i trafik. Tack alla som genom åren stött oss ekonomiskt, utan detta stöd hade det aldrig gått att komma såhär långt.

 

Dirk monterar luftfilter på rälsbussen YBo5p 888. Luftfiltren är av oljebadstyp, vid översyner rengörs filtren och oljan byts.

Inte bara fordonen får omvårdnad, föreningens personalhus och särskilt serveringsköket fick sig en storstädning. Våra nyinköpta termosar, av betydligt bättre kvalitet än tidigare har visat sig hålla bra, inte en enda termos har gått sönder i sommartrafiken. 

 

Slipersbytargänget har under hösten koncentrerat arbetena på sträckan Tuna - Väderum för att knyta ihop sträckor där vi tidigare gjort insatser. Slipersbeståndet på denna delsträcka är efter årets byte mycket gott.

 

En kurva på sträckan Tuna–Väderum har fått sliprarna bytta. Kurvorna är doserade för att medge högre hastighet. Längre bort står en av föreningens två slipersbytare.

 

Utbytta sliprar måste köras in från banan och lagras sedan tillfälligt i väntan på att de körs till destruktion. Här har ett gäng gett sig ut en oktoberkväll efter sina ordinarie arbeten för att köra in några vagnar med utbytta sliprar.

 

På bangården i Spångenäs pågår ett projekt där det på lediga stunder byts sliprar Statusen på växelsliprar och sidospår förbättras sakta men säkert. 

 

Trafiken under hösten då? Jo, den ordinarie trafiken för allmänheten kördes under fyra lördagar i september med mycket bra beläggning. Säsongsavslutningen skedde den 30 september och samma dag körde vi chartertåg i form av sex dubbelturer Västervik - Verkebäck för ett företag som firade sitt 50-årsjubileum. Det innebär att alla föreningens driftsatta rälsbussar var ute. Till vänster YBo5p 888 med ordinarie tåg mot Västervik och till höger YBo5p 900 i chartertåget.

Sista tåget för dagen den 30 september gör uppehåll i Ankarsrum och ett antal resenärer har gått ut för att sträcka lite på benen under uppehållet. 

 

Någonting annat som vi börjat med de sista åren och som visat sig vara mycket populära är kulturutflykter med guidning ombord. Den 8 och 10 september kördes utflykten "Järnvägens stationer och trädgårdar" där deltagarna färdades i egen rälsbuss och vid flera av stationerna stannade vi till och berättade historien om stationshusen och dess trädgårdar. Här har sällskapet stannat till i Jenny. Håll utkik på hemsidan under våren, då vi planerar fler kulturutflykter.

 

Den 9 september körde vi extratåget "Tjusttrampet". Här får vi plocka fram flera av våra godsvagnar och tåget tar sedan cyklisterna och deras cyklar ut till Verkebäck eller Ankarsrum varifrån de cyklar tillbaka till Västervik. Här är det tågmöte med ordinarie tåg i Ankarsrum.

 

Det sista stora arrangemanget i slutet på sommaren är alltid Hultsfreds marknad. Då körs tre tåg från Västervik i tät följd, först ett rälsbusståg med två rälsbussar, därefter ett lokomotordraget tåg och sist ett längre rälsbusståg med fyra rälsbussar. Förutom Verkebäck är Ankarsrum, Tuna och Hultsfred bevakade med tågklarerare för att klara den täta trafiken. Vädret var inte med oss, vilken vi kan se på denna bild när ett tåg passerar plankorsningen Pråmgölen, strax öster om Spångenäs.

 

Det fyra vagnar långa rälsbusståget har kommit till Ankarsrum och ett gäng resenärer kliver på tåget.

 

Full fart i Hultsfred med det långa rälsbusståget som precis ankommit till vänster och det lokdragna tåget till höger. Lokomotortåget fick senare backas ner på bangården för att inte vara i vägen för den pendel som alltid körs mellan stationen och hembygdsparken där marknaden håller till.

 

Glad personal i Tuna, konduktören Magnus och tågklareraren Stefan.

 

Fyravagnarståget har åkt tillbaka mot Västervik och det lokomotordragna tåget är startklart i Hultsfred för att rulla ut till hembygdsparken. 

Därmed var bildspelet slut för den här gången. Aktuell information om trafik, evenemang och utflykter i november och december hittar du som vanligt på vår hemsida, www.smalsparet.se

Tjustbygdens Järnvägsförening säljer varje år en kalender. Du har väl inte glömt bort att köpa din kalender? Gör som över 100 andra redan gjort, beställ din kalender före 13 november på denna länk

Vi vill också passa på att påminna om vårt virtuella arkiv - Smalspårsarkivet. Som medlem i Tjustbygdens Järnvägsförening får du exklusiv tillgång till delar av arkivets stora samlingar av bilder och föremål.