×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Här kommer återigen en liten uppdatering kring verksamheten i Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan, som tillsammans utgör Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik.

Den 22:a juni började årets sommartrafik. Det var fortfarande inte glasklart för oss hur pandemirestriktionerna skulle se ut för sommaren, men det gick ändå att köra trafik med restriktioner. Ett normalt år räcker det med en vagn under sommarens lågtrafik, men för att kunna hålla tillräckligt avstånd och uppfylla de pandemirestriktioner som gällde fick vi köra med 2 motorvagnar, där YBo5p 874 och YBo5p 900 stått för det mesta av trafiken fram tills det var dags att ta in dessa för översyn i början på juli, då YBo5p 897 och YBo5p 883 istället gick ut i trafiken. Mot slutet av lågtrafiken lättade en del av pandemirestritionerna till vår och många andras gläjde och denna sommar kanske blir något mer normal än den föregående och vi räknar med att kunna köra all vår trafik under sommaren. Häng med på ett bildspel från vad som hänt sen sist på vår järnväg.

Under lågtrafik kör vi till en början trafik tisdagar, torsdagar och lördagar för att sedan öka trafikeringen till två tågpar dagligen och därefter tre tågpar dagligen från den 12 juli och fram till den 8 augusti. Här är vi i lågtrafikens inledning och tågklareraren i Verkebäck vinkar av tåg 89117 till Västervik den 25 juni. Främst går rälsbussen YBo5p 874.

 

Den 29 juni har tåg 89116 med rälsbussen YBo5p 900 främst ankommit Hultsfred och ett 25-tal resenärer klev av innan rälsbussen vände åter mot Västervik som tåg 89117. 

 

 

I början av säsongen körs som sagt inte tåg alla veckans dagar och då finns det fortfarande möjlighet att utföra banunderhåll de dagar som tågen inte går. När vi kommer in i den dagliga trafiken efter midsommar så blir det lite mer problematiskt att utföra slipersbyten, men det går att lösa genom att bemanna någon av mellanstationerna med tågklarerare. Den 28 juni var ingen trafikdag varvid banavdelningen passade på att byta sliprar mellan Hjorted och Totebo. Årets mål på 1500 bytta sliprar före midsommar passerades med råge. 

 

Ni som följer oss regelbundet vet att vi är ganska duktiga på att röja sly och röjer så mycket vi hinner med vårt nyinköpta slyröjningsaggregat. På bilden ovan ser man hur långt ut slyröjningsaggregaget tar, men det är inte tillräckligt för att få tillräckligt bra sikt för de trafikanter som ska korsa plankorsningen längre fram. För att åtgärda detta krävs andra maskiner.

 

Här är en bild från samma plats nån timma senare, där en av våra entreprenörers Huddig-traktor har tagit ner det mesta av slyn som växt upp i plankorsningens ena sikttriangel. Visst blir det skillnad! Denna dag var det trafik ute på banan, så stationen i Totebo fick bevakas extra för att banarbetsgänget skulle kunna gå ut och jobba mellan tågen. 

 

Det går också bra att genomföra en del transportkörningar mellan tågen, här är banavdelningen på väg med slipersvagnen.

 

Likaså kan en hel del utbytta sliprar köras in från tidigare byte mellan Jenny och Verkebäck. Slyn är vår värsta fiende, på vänstersidan är det ungefär ett år sedan slyröjningsggregatet gick fram, det är således snart dags för en insats igen. 

 

Restaurang Gröna Truppen i Fårhult, som varit stängd under flera år, öppnade i liten skala under 2020 och allt eftersom pandemirestriktionerna släppte så kunde restauratören också öka på sina öppettider. Till Fårhult tar man sig relativt praktiskt med Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik och här har ett av våra tåg gjort uppehåll för att släppa av ett antal hungriga resenärer. För information om hur man bokar plats och kontaktuppgifter, se denna sida: Restauranger utmed banan. Restaurangen är mycket populär, så boka gärna bord innan besöket.

 

Den 8 juli var det dags att skifta vagnar i trafiken. YBo5p 874 och 900 som stått för merparten av sommartrafiken hittills hade presterat så många kilometrar att det var dags att genomföra Översyn I på dessa två fordon. YBo5p 897 och 883 fick överta trafikuppgifterna och är här på väg ut från spår 4 i motorvagnshallen i Västervik på morgonen den 9 juli. Rälsbussarna följer ett underhållsprogram och Översyn I görs var 500:e mil. I översynen ingår kontroller av vätskor, som olja i motor och växellådor, men också kontroller av fordonens löpduglighet och andra trafiksäkerhetsmässiga kontroller. På YBo5p 874 hade en medbringare till kardanaxeln gett upp, vilket medförde en hel del extra arbete. 

 

Medbringaren har bytts ut och vagnen blev klar för trafik, även om mekanikern som arbetade fick jobba långt in på kvällen för att bli klar. 

 

 

På de mer långsiktiga projekten pågår också arbete. Här har rälsbussen YBo5p 893 maskerats och lackering av det gula fältet påbörjats. 

 

Till sist en bild från spår 3 i Västervik. Den 8 juli står tåg 89116 redo att avgå mot Hultsfred med ett ett 30-tal resenärer utspridda i de båda vagnarna. 

Den 12 juli börjar sommartrafikens högtrafik med tre dagliga avgångar från Hultsfred respektive Västervik. Passa på att ta en tur på Nordens längsta smalspåriga järnväg. Tidtabell, biljettpriser och förslag på resmål hittar du som vanligt på Biljett- och reseinformation på vår hemsida. Du som är medlem i Tjustbygdens Järnvägsförening får också rabatterade resor, se vilka förmåner du har på sidan Bli medlem.

Nu tar nyhetsredaktören sommarlov och är åter i början på augusti, men mer aktuella bilder och annat finns som vanligt på vår Facebooksida www.facebook.com/smalsparet