×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Här kommer återigen en liten uppdatering kring verksamheten i Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan, som tillsammans utgör Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik.

Den 22:a juni började årets sommartrafik. Det var fortfarande inte glasklart för oss hur pandemirestriktionerna skulle se ut för sommaren, men det gick ändå att köra trafik med restriktioner. Ett normalt år räcker det med en vagn under sommarens lågtrafik, men för att kunna hålla tillräckligt avstånd och uppfylla de pandemirestriktioner som gällde fick vi köra med 2 motorvagnar, där YBo5p 874 och YBo5p 900 stått för det mesta av trafiken fram tills det var dags att ta in dessa för översyn i början på juli, då YBo5p 897 och YBo5p 883 istället gick ut i trafiken. Mot slutet av lågtrafiken lättade en del av pandemirestritionerna till vår och många andras gläjde och denna sommar kanske blir något mer normal än den föregående och vi räknar med att kunna köra all vår trafik under sommaren. Häng med på ett bildspel från vad som hänt sen sist på vår järnväg.

Under juni har vi ägnat oss en hel del åt förberedelser inför årets trafikstart. Rälsbussarna har fått översyn och service och slipersbytargänget passerade sitt mål, 1500 bytta sliprar före midsommar redan den 16 juni. I början av juni kom också besked att Riksantikvarieämbetet tilldelat Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan totalt 480.000 kr till tre specifika projekt. 200.000 går till reparation av lagerskador på axlarna till ångloket Np 3050, 80.000 går till installation av brandlarm i Ankarsrums godsmagasin och sist, men inte minst, 200.000 till transporter och destruktion av slipers. Vi tackar Riksantikvarieämbetet för dessa bidrag. Det har dock hänt en hel del saker utöver detta, följ med på ett bildspel från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik under juni månad.

På Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik pågår arbeten nästan varje helg, både på banan och inne i verkstaden. Vi har vi fortsatt köra in sliprar från tidigare års utbyten, arbetet med den blivande signalanläggningen i Ankarsrum går framåt och en hel del har blivit gjort inne i verkstäderna. Häng med på ett bildsvep från den 30 april, en dag som normalt är årets första dag med trafik, eftersom vi kör traditionsenligt tåg till Valborgsfirandet i Ankarsrum, något som av lätt insedda skäl inte var möjligt detta år.

Hemsidan är också uppdaterad, här hittar du information om sommarens tidtabell, biljettpris och resmål. Vårt virtuella arkiv, Smalspårarkivet får ständig påfyllning, senast har vi fått bilder från Anders Carlsson med bilder från föreningens verksamhet på 80-talet och Willy Karlsson som fotograferade mycket i färg under 1984, sista året SJ trafikerade banan. Vill du stötta vår verksamhet? Bli medlem!

Verksamheten har på intet sätt gått på sparlåga, trots att maj bjudit på ett sällsynt dåligt vårväder. Vad har hänt sen sist då? Jo, som vanligt har det hänt saker på de flesta av de olika verksamhetsgrenarna bana, signal och verkstad. Följ med på ett bildsvep från verksamheten under maj månad. Det börjar dessutom närma sig trafikstart, den 22/6 går första rälsbussen från Västervik till Hultsfred. Tidtabeller, biljettpriser och annan nyttig reseinformation hittar du på denna länk

Här följer några bilder från vad som hänt sen sist vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Slipersbytarsäsongen har startat på allvar och efter påskhelgen hade 514 sliprar kommit i banan sedan årsskiftet. I verkstaden pågick som vanligt arbeten med rälsbussen YBo5p 893 och en del andra fordon. Häng med på ett bildsvep från verksamheten.