×

Meddelande

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View Privacy Policy

View e-Privacy Directive Documents

View GDPR Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

Helgen den 30 april-1 maj var det säsongspremiär för tågtrafiken på Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. De senaste två åren har vi av förklarliga skäl inte kunnat köra någon tågtrafik vid dessa datum men när pandemin nu är över så kan vi börja återgå till normal verksamhet.

Innan pandemin så startade vår sommarsäsong sedan många år med att köra rälsbusståg till Valborgsmässofirandet i Ankarsrum. I år körde vi också till det populära "Vårruset" i Totebo, där korna på Totebo gård släpps ut från sitt liggstall för att sedan gå ute under sommarperioden. Under helgen hann vi också med att byta 70 sliprar, köra in utbytta sliprar och hålla utbildning för nya och gamla konduktörer.

Vidare under maj var det flera chartertågskörningar på banan och den 14 maj hade vi en smyglansering av boken "Spår av passion" för aktiva medlemmar i Tjustbygdens Järnvägsförening.

Tjustbygdens Järnvägsförenings godsvagnspark har under förra veckan utökats med fem nya vagnar genom en överenskommelse med dödsboet efter järnvägsentusiasten Stig Lundin. Vagnarna har varit uppställda i Kvarnabo i Västergötland och hämtades där måndagen den 11 april. Alla fem vagnarna har ett förflutet i Småland respektive på Öland och passar därför bra in i föreningens intresseområde. Läs mer om vilka vagnar det är och transporten från Kvarnabo till Västervik.

Dags för ett litet bildsvep från verksamheten vid Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. Trots att det är januari så lyser flitens lampa i verkstäderna och ute på banan har man både röjt sly och fortsatt arbetet med den kommande signalanläggningen i Totebo. I verkstaden har det pågått motorbyte på YBo5p 900. Ett bokprojekt av de mer ovanliga slaget har också sett dagens ljus och dessutom är tidtabellerna för sommarens trafik klara och publicerade på hemsidan, något man kan läsa mer om här: Reseinformation 2022

Dags igen för ett litet bildreportage från vår järnväg, Smalspårsjärnvägen Hultsfred - Västervik. 

Vintern var ovanligt lång i år och det dröjde ända till slutet på mars innan slipersbytena kom igång på allvar, men verksamheten låg inte nere för det. Under våren pågick arbeten med det nya ställverket i Totebo, sly- och trädröjning och verkstadsarbeten på främst motorvagnarna. Plattformen i Långsjön kunde byggas om och tillgänglighetsanpassas efter ett bidrag från Riksantikvarieämbetet, något vi verkligen är tacksamma för, då Långsjön är en hållplats med mycket på- och avstigande. 

År 2021 var möjligen ännu märkligare än 2020 men trots allt blev året till slut ett riktigt bra år för Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltningsaktiebolaget Smålandsbanan, de två verksamhetsutövare som gemensamt driver, förvaltar och utvecklar Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik. Det händer massvis med saker utmed vår järnväg och det skulle ta alldeles för lång tid att gå igenom allt som har hänt, därför gör hemsidereaktionen ett litet besök hos de olika avdelningarna i föreningen och tittar på deras verksamhet under året. Vi börjar hos signalavdelningen.